Wednesday, March 11, 2009

kring kring... haiii











Assalammualaikum dan salam sejahtera.. hello.. awak sihat ?? dah makan?? tengah wat pe?? xkuar ke?? hehe my dear frenz.. 2day, i would like 2 talk about the "life" of our very very "bestfren" which is called as "hanfon"..hehe telefon bimbit o mobilefon.. papa ja la k...

Siapa kat cni xde hanfonn??? angkat kaki.. hehe bulak(bohong) la mun xda hp(hanfon)!! dolok manusia berkomunikasi pake(guna) asap, pasya advance kit pake surat.. terus menerus membesar menjadi publicfon n akhirnya mengecik menjadi hp.. syok kalu ade hp nie.. macam2  bole polah.. main gem bole, tenet bole, melukis bole.. apapa ja la yang sewaktu ngan nya.. ;)

mun dolok kita pake 3310 ja, tapi zaman dah berubah, 3310 sik(tak) main dah.. mesti maok yang canggih2 nak.. kinektok paling2 pun mesti ada duak igek(biji) hp nak?? hehe aku pun sama juak.. tapi still setia ngn 3310.. hehe taun tok umonya dah 7tahun dah..

sesetengah orang kata hp tok k mengeratkan silaturrahim.. betul!! tapi kadang2 hp juak yang memutuskan silaturrahim nak.. power x hp tok.. sungguhpun nya kecik ja.. mun aritok kita manusia pun mesti makan camya juak hp pun mesti makan juak nya.. apa la makanan nya?? xlain n xbukan ialah... 'topup'.. hehe yang xbest nya bukan hp ja lapa.. kita pun lapa juak.. rela diet semata2 mo beli topup..haha

sesetengah2 orang beli topup seminggu sekali, kadang2 sehari sekali... ne(apa) nda(tak) nya.. macam lagu ukays "disana menanti disini menunggu".. haha orang dolok2 pake surat ja.. kadang2 mo nunggu surat ya sampi sehari dua bok sampi, pasya nunggu reply gik.. xda masalah pun.. ok ja.. hubungan cidak(mereka) masih gik rapat.. sebab apa???

Hp ya dah jadi kemudahan kita zaman tok, sebab yala masa berlalu ngan pantas.. mun xda hp ketinggalan la beb.. xpayah mo membazir gilak sampi beratus2 wit habis k beli topup.. xpayah juak mala(salu) ja mo tukar2 hp tok.. keluar ja hp baru kt pasar alu la teringin mo beli..aku la ya.. tahan dirik la..mun hilang nangis ja la.. haha

Mun dolok orang letak yasin kat bantal masa tido, nektok orang letak hp.. mun dolok orang bangun pagi dengar azan subuh tapi nektok kita bangun pagi dengar hp berbunyi, vibrate ja pun dah terbangun.. mun dolok masuk pintu suro kita nangga doa masuk suro tapi nektok kita nangga "SILENT KAN HP ANDA"  macam2 ja..

Ari ari kita didedahkan ngan hp.. tdo hp, makan hp, kat siney2 pun hp.. sepatutnya hati kt dipenuhi dengan kebesaran Nya.. Dia yang menciptakan kita, menghidupkan kita, memberi rezeki kepada kita.. alangkah baiknya mun kita perbanyakkan ibadah kepadanya.. solat ya macam hp juak.. sebagai alat komunikasi kita kepada Tuhan yang Maha Memerhati kehidupan kita..

Dengan solat rezeki kita bertambah.. Hubungan kita dengan Nya semakin rapat..jangan kita leka ngan dunia..kadang2 dalam solat pun kita masih teringat ngan dunia..janganlah sampai kita terleka ngan dunia, kita hilang perhatian dariNya.. sesungguhnya kepadaNya juak la kita kembali nak..kurangkan la hp dan perbanyakkan la solat..

Wassalam

6 comments:

arrijal said...

Alhamdulillah.. dah habis baca.. fuh.. panjangnyer entri kali ni..

rajin nyer dia tulis panjang2.. TAhnIAH!!!

kalo hantar kat peraduan tulis esei, mesti yg ni dapat nombor top 1o kan?? kan??

tapi komen skit, banyak grammatical error.. hehehe.. gurau jer..

Tapi overall nyer.. quite good..

satu je yg aku solute kat member aku sorang ni, walaupun dok tulis panjang2.. mesti akhir skali diselitkan nasihat.. nasihat yg sangat bguna..

ingat tu.. jgn sampai hp masuk dlm hati.. dalam hati hnya untuk Allah jer.. hp ka?? gerek ka?? semua kena duduk diluar.. tak boleh menumpang skali kat dlm hati kita..

last but not least, best of luck to ol my frenz.. whatever u do, whenever u are, keep in touch..

semoga ceria2 selalu..

Nurul S Othman said...

wah setianya ngan 3310 ya...

hp 3310 aku dh ancoo...pa di tikam anak buah aku..
jatuh berderai beb....

dahla beli pake duit dik pun lepas abis SPM...

aku amat sygkan nya...

sapa ada 3310 yg gik dapat di pake..jual dgn aku..
mun nak berik free di alu-alukan

Anonymous said...

ak xmain pun hp..hp ak just duk dlm blik je..hehehe

arrijal said...

Transformasi hp yang aku guna:

Nokia 3310 (form 4-form 5)- Hp ni abg aku yang hadiahkan.. Masa tu simkad semua rm30 and above.. Tm TOUCH lagi masa tu.. Celcom N TM TOUCH still seperated.. masa form 4 tu, kira advance jg la kalo dah ade hp.. kuang2x.. tapi bila dah guna 2 tahun, hp aku ni dah mula "hang"..huhu..

Nokia 7250 (matrik- sem 4 universiti) -hp aku ni dah ade kamera, tapi tak clear sgt.. tapi bolehla buat kenag2 kan.. tp ilang kena curik oleh somebody masa aku ttido kat surau lepas habis kuliah.. bangun2 dah ilang.. sediiy..

Sony Ericson K800i (sem 4- sekarang) - Ni hasil support budget dr akak aku yg baik hati sb sediy bila aku gtau yg hp aku kena curik.. Masa tu nasib bek ada 2 hp aku guna, hehehe.. jadi no phpne member ade lagi la.. hp ni Kamera pun clear, cuma video je kurang clear..tp stil ok la..boleh save byk lagu siot..

Now aku ade 2 HP.. wah2.. Sony Ericson & Nokia.. Sony tuk No Upax Celcom, Nokia tuk No Tm TOUCH (Celcom) aku yang lama..

Takde hajat nak tukaq hp baru.. Duit pun dah nak kering.. kuang2x...

p/s: saje je kongsi dgn korang, bukan nak eksyen.. sesaje jer.. ilangkan boring..

bience said...

hp ku biasa jak...xda cam huhu
janji ada...

arrijal said...

BETUL...BETUL... yang penting ada...

Post a Comment