Thursday, March 5, 2009

Perangai ku..

Assalammualaikum.. dan salam sejahtera.. ;) sihat ka?? ermm semoga kitak orang suma sihat2 sentiasa k.. aritok aku mo cita pasal perangei manusia.. hehe mesti banyak benda mo dipadah tok.. lek lok k.. hehe ;p firstly dalam dunia tok kita mestila tauk perangei kita dirikpun nak.. yups.. kadang2 perangei kita tok sentiasa gilak brubah2.. aku pun camya juak..

Dalam hati tok mesti la sentiasa mo yang terbaik k dirikpun tapi yala kdg atas sebab kelemahan dirik polah kita xpat mo ubah perangei kita jadi lebih bagus..tapi kita xboleh putus asa.. setiap hari kita mesti try juak jadi lebih bagus dari marek.. kadang2 kita rasa dirik kita tok xsebagus banding ngan orang len nak.. tapi yala ujian kita..setiap masa ngan keadaan, kita akan sentiasa ja diuji..jadi kenak prepare la... ;)

Bercerita pasal perangei tok nk.. kadang2 setiap orang da perangei pelik masing2..hehe contohnya aku la.. aku time2 boring aku suka kemas2 barang.. hehe kemas meja la.. apa2 ja la yg nak didiat ya mengambur gilak.. banyak gik la.. kitak orang mesti ada.. jus kadang2 xperasan sebab dah jadi habit ba..hehe
Kenak tiba2 aku cerita pasal perangei ritok owh?? hehe maybe sebab lamak tok aku berusaha mo ngubah perangei aku nak xbagus.. aku suka juak nangga perangei orang.. macam2 ja.. :) Setengah2 orang ya nang suka mo menang.. owez mo petahan dirik janji nya menang..hehe kadang2 salah dirikpun nya akan cover bermati-matian..haha

Jadi sebagus2 nya kita try la nangga dirik kita dari sudut yang berbeza.. kadang kita xperasan yang dirik kita tok banyak kelemahan & kelebihan.. ;) try jangan sombong, o bercakap besar.. kdg2 kita xperasan kita suka gilak menunjuk2 kelebihan yang ada pada dirik kita.. sometime kita nganok orang len ya sombong o berlagak.. tapi tengok la dirik kita dirikpun lok k.. jadi kan setiap saat yang berlaku pada dirik kita ya sebagai pengajaran untuk masa depan..

Mungkin aritok kita hebat terbaik terpandai, tp esok2 kita xtauk apa yang terjadi.. jadi bersyukurla.. berusaha dengan bersungguh2 walaupun kadang2 usaha kita ya xmendatangkan hasil seperti yang kita harapkan.. dont give up!! hidup kt dunia tok pasti dan pasti akan berakhir.. maybe esok o sekarang o akan datang..:) jangan ada dalam dirik kita berfikir bahawa esok masih ada.. lakukan sekarang.. utamakan kehidupan akhirat kita dan jadikan dunia sebagai bekalan untuk perjalanan kita selepas kita dipanngil.. xda orang pun yang boleh survive mun xda bekalan bila berjalan jauh.. ingat untuk aku dirikpun juak.. aku boleh!! hehe

Ba, dah sa macam panjang gilak ja.. hehe mesti da orang yang xpaham bahasa tok.. hehe insyaAllah lak ku polah Kamus Sarawak k kitak orang.. ;) so, jaga dirik bait2 k.. mun aku da salah percakapan kat sitok tegur2 la k geng.. bye2

Wassalam

6 comments:

Anonymous said...

ak xpaham bhs ap yg ko pakai..ni nak bg org sarawk bc je ke..guna la bhs Malaysia..br senang paham..

arrijal said...

"..hidup kt dunia tok pasti dan pasti akn berakhir.. myb esok o skrg o akn dtg..:) jgn ada dlm drik kt brfikir bahawa esok masih ada.. lakukan sekarang.. utamakn kehidupan akhirat kt dan jdkan dnia sbg bekalan utk perjalan kt slepas kt dpanngil.."

suke sangat dgn kata2 nih.. Moga istiqamah dalam amalan..

saher said...

haah la aq pon xpaham lew ape ko ckap...
seumur idup aq skali je aq blaja bahasa sarawak...
kabut ka'au magah...
tu jela yg aq prnah blaja dr mmbr aq masa kat skola mnengah dlu...
hihi sowi r kalo ayat tu trlampau sgt....:)

mr KA said...

tok pun x faham.. huhhuhuhu...

bience said...

ok juak cta pasal khidupan & prangai tok...
msj dh ada...cuma org bnyk sik paham...p ku pahamm....

v3spA CoLLop (^^) said...

hehe... ;) sabar k geng.. i will make u all understand bhs sarawak sooner.. hehe ;) ganbate!!!

Post a Comment