Monday, March 16, 2009

pilih pilih jgn x pilih...



Assalamualaikum dan salam sejahtera.. :)

Setelah beberapa minggu aku menghilang kan diri akhirnya aku muncul juga.. hehe aku xtau kenapa aku rasa macam malas je kebelakangan ini..huhu camne ak nak hilangkan penyakit malas nie..

aik aik.. nape arini aku berbahasa semenanjung?? mane perginya bahasa sarawak aku ni.. ala... ini disebabkan permintaan dari member2 aku.. xpe2.. arini kita lain ciket ek.. arap2 orang sarawak sik marah..huhu

Anyway.. 1st of all, aku nak minta maaf kt siapa2 yg salu dok tengok2 blog aku nie.. tapi xde pon update2.. sowii guyz..

Why arini aku pilih tajuk "pilih pilih jgn x pilih".. kenape?? sebab....... sebab nya aku pon xtau.. hehe

Pilih la dgn bijak.. ermm mcm pernah dengar je.. kenape kita perlu memilih??? setiap orang diberikan pilihan.. yupz..kadang2 bermacam2 pilihan yang kita ada sehingga kita sendiri pon xtau camne nak memilih..huhu kalu g shoppin tu sampai berjam2 dok belek2 baju sebab nak pilih yang terbaik la kan..hehe

Camne kita nak tau pilihan mane yang baik n yang xbaik?? makanan pon kadang2 kita memilih gak.. huhu asik makan ayam goreng ngan sayur kobis ari ari pon bosan gak.. arini nak makan western food la.. tapi mahal la.. makan mee goreng je la.. tapi xkenyang pulak..huhu ermm.. susah la..

Jadi.. setiap pilihan kita tu pasti ade kelebihan n kekurangan.. tul x?? betul la.. aku jugak yang jawab..huhu so.. camne??

Pilih je la ikut suka..hehe xboleh la.. pilih la ikut KEPERLUAN.. KEMAMPUAN.. pilih ikut KEPENTINGAN...
Dalam memilih kita mesti ada panduan.. kena ada rujukan...

Apa pilihan yang paling penting dalam hidup kita?? pilih isteri ke?? hehe xde nya.. seharusnya kita brsyukur dengan setinggi2 kesyukuran yang kita dilahirkan beragama ISLAM.. itu bukan pilihan kita.. tapi NIKMAT dari NYA.. kita xpilih pun mase dalam perut mak kan.. bile la kita start memilih??? bila kita dah berakal.. tau membeza kan baik n buruk..

Allah dah kurniakan kita akal tu, jadi kita gune la sebetul2 nya k.. jangan la kita silap memilih.. sesal dulu pendapatan, sesal kmudian tiada gunanya...

Dunia ni la tempat kita memilih.. nak pilih syurga o nak pilih neraka.. nak syurga?? nape la dok asik wat maksiat...huhu g la banyakkan ibadat..

So guyz... pilih la bedasarkan iman n taqwa.. pastikan pilihan kita tu membawa kita ke syurga nya.. amin.. cara islam tu, kalu susah sangat nak memilih, g la solat istikharah ek.. kene istiqamah le.. kene yakin gak..

hehe pasni ade la yang solat nak pilih calon isteri kan.. haha ish2.. xsalah pun.. tapi kene la pada masa n keadaan k..

Ba.. aku xmandi lagi ni..huhu sebab aku pilih untuk mandi lewat ..hehe teruk tul.. tolong ar nasihat aku cket geng.. ok la.. nak g mandi lu.. selamat maju jaya!!

Wassalam

P.S : kepada alwie.. haa aku dah kasi perenggan dah nie.. hehe smoga ko gmbira hendaknya..

6 comments:

arrijal said...

Overally i prefer u to write in this style of language.. mudah nak faham... hehehe..

erm.. lama jugak nak tgok blog ni update, 3 minggu tak update2.. kdg2 tu asyik ulang-alik ziarah blog ni... entry sama jer.. mksdnya tak update2 lagi.. mungkin busy nk prepare tuk exam kot...

sampai bila dah update tu, lupa plak nak chek... tgok2 dah update pon..


ok, skrg nak komen2 skit la kat entry ni.. sb best sgt komen entry kat blog org..

"..ba.. aku xmandi lagi ni..huhu sbb aku pilih utk mandi lewat ..hehe truk tul.. tlg ar nasihat aku cket geng.. ok la.. nk g mandi lu.. selamat maju jaya!!.."

erm.. jgn smpi p kuliah tak mandi dah ler... hahaha..



syabas la aku ucapkan.. hehe..

Anonymous said...

btul2..kite mmg sll memilih..tp kene pilih tmpt, masa n kedaan la.. ak xnak ko tlg pilihkan brg yg ak nak beli..habis duit ak..huhuhu..tp best ayat ko kali ni..senang paham..

saher said...

xsuka la pilih kasih...
bahagi biar adil...
mcm mak aku ckap, xleh lebih kurang,kena sama2....
mcm makan sama2 dlm 1 dulang, kena mkn sama2 xleh mkn lebih kurang,nnt yg 1 lebihhhh je....yg 1 lg plak kurangggg...je....eh ape aku merepek nih...hehehe...

i am said...

yaaa!!..sgt senang membace entry ni!.lol.

well, if we have many choices, we will end up confusing to choose which one is the best. but then, if we dont have any choices, then we gonna said 'i dont have any choices' if the things dont turn out good. right?.so, one we choose something over something, we have to work it out till the end!!.:D

v3spA CoLLop (^^) said...

betul betul betul.. syahir pasni kite makan kena adil k.. kalu aku mkkn byk ko pon kene mkn byk..hehe ala.. apis.. baru je skali aku temankan ko beli brg..hehe topi je pon.. huhu takkan la abis wit ko dlm bank tu kan..haha anyway guyz,be proffesional.. chosse the best choice.. 4 our own good, 4 evryone and especially for our life hereafter..
thanks guyz..

Adakah Kau Lupa said...

Allah SWT juga mengatakan dalam al-Quran, yang mana Allah mengilhamkan 2 jalan kepada kita - jalan yang mungkar dan jalan kebaikan. Terpulang kepda kita mauk pilih yang mana... Kemungkaran Atau Kbaikan??? Surah As-Syams...

Post a Comment